tag:blogger.com,1999:blog-5905763188407403425.post2878303866586243502..comments2013-11-26T13:30:51.824+02:00Comments on Kudos - Blogi: Mahtavia musiikkitiedostoja AfrikastaUnknownnoreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-5905763188407403425.post-42308753070961357202013-01-07T16:05:43.316+02:002013-01-07T16:05:43.316+02:00Cambodian Rocks taisikin olla niitä ensimmäisiä tä...Cambodian Rocks taisikin olla niitä ensimmäisiä tämän "löytöretkeilijähipstereiden" perusteoksia. Sinänsä hyvää musaa, mutta lähtökohtaisesti aika paljon vinoutumaa siinä julkaisupolitiikassa.<br /><br />Sublime Frequencies ei todellakaan ole mikään ongelmaton levy-yhtiö sekään, heillähän on esim. sellaisia tietyn maan musiikista tehtyjä "äänikollaaseja", jotka sisältävät radiosta nauhoitettua musiikkia, kadulla äänitettyä hälinää, katusoittajia, telkkarin taustamusiikkia jne – ja näistä ne kontekstitiedot vasta puuttuvatkin. Jos on jotian nimiä, niin nekin voivat olla väärin kirjoitettu. Tämä nimenomaan syrjii musiikintekijöitä ja luo turhaa eksotisointia, voihan sitä tulkita jonkinlaiseksi imperialistiseksi vallankäytöksikin. <br /><br />Siitä on tulossa juttua vielä tänä vuonna, kun saisin tekstin vain julkaisukuntoon.. Larihttps://www.blogger.com/profile/07253996655876746654noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5905763188407403425.post-20771340226925202222013-01-03T13:05:17.425+02:002013-01-03T13:05:17.425+02:00Onhan noita ollut ennenkin, mm. se "Cambodian...Onhan noita ollut ennenkin, mm. se "Cambodian Rocks" mihin oli koottu kamputsealaista garagerokkia. <br />Hienoa toimintaa on sen sijaan esim Sublime Frequencies - levy-yhtiön touhu joka esittelee länsimaille mm. Omar Souleymanin kaltaisia artisteja siten, että he pääsevät hyötymäänkin saavutetusta maineesta. Janne Laurilanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5905763188407403425.post-31242043077345841982013-01-02T11:21:45.798+02:002013-01-02T11:21:45.798+02:00Artistien tavoittamisesta pitäisi kysyä tarkemmin ...Artistien tavoittamisesta pitäisi kysyä tarkemmin Shimkovitzilta itseltään. Huhujen mukaan on yrittänyt ainakin saada tiettyjä artisteja (mm. 80-luvulla diskoa tehnyttä ghanalaista Ata Kakia) kiinni virallisia julkaisuja varten, mikä on joissakin tapauksessa päättynyt jonkinkaltaiseen huijaukseen tai muuhun vesiperään. Eli helppoahan tuo artistien tavoittaminen/informoiminen ei välttämättä ole - tosin näyttäisi siltä, että hän ei ole sitä juuri edes yrittänyt ellei ole ajatellut virallista julkaisua.<br /><br />Blogin kirjo kattaa tosiaan monenlaisia musiikkikulttuureja joka puolelta Afrikkaa, pääpaino Länsi- ja Keski-Afrikassa. Vaikka minunkin mielestäni Shimkovitzin musiikinlevitys on kulttuurisesti arvokasta, sellainen etnografinen kontekstointi jää väistämättä vajaaksi, hänhän usein kysyy lukijoiltaan apua itselleen oudoista kaseteista. "Arkistointi" voisi olla tietenkin muutenkin systemaattisempaa. Nyt se on lähinnä musiikillista tutkimusmatkailua Shimkovitzin kasettikeräilyn pohjalta.tuhojuhohttps://www.blogger.com/profile/01779293071386190676noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5905763188407403425.post-69375447494345768412012-12-20T13:45:43.356+02:002012-12-20T13:45:43.356+02:00Niin, no tätä juuri haen, että olisi reilua edes y...Niin, no tätä juuri haen, että olisi reilua edes yrittää kertoa niille, joita asia koskee. Jos/kun Shimkovitz on ihan paikan päällä niitä kasetteja käynyt hankkimassa, niin ei olisi kovin suuri vaiva laittaa samalla sanaa kiertämään ja/tai yrittää löytää jotain nettiyhteyksien päässä olevaa kontaktihenkilöä, joka voisi tarpeen mukaan laittaa sanaa uudelleen kiertämään. Muusikkopiirit kun on usein aika pienet maassa kuin maassa. <br /><br />Sinänsä mun mielestä tämäntyyppinen blogi voi olla kulttuuriteko myös paikallisesta näkökulmasta. Yhtään vanhempia kasettijulkaisuja kun on esim. Afrikan mantereellakin usein aika vaikea saada käsiinsä. Tai sitten ne on jo kuunneltu puhki... Mutta tältäkin osin tulee mieleen, että blogin pitäjällä on jonkinlainen vastuu tiedottaa paikallisia musiikkipiirejä asiasta.<br /><br />Sitten vähän toisenlainen eettinen kysymys on musta vielä se, millä perusteilla esim. Shimkovitz valikoi musaa blogiinsa, millaisena se "afrikkalainen" musiikki oikein esitetään. Enkä tarkoita pelkästään taustatietojen antamista tms. vaan sitä valikoimaa itsessään. Valintakriteerit on tietenkin bloginpitäjän omat (selvähän se), mutta onko niillä mitään yhteyttä mihinkään paikalliseen estetiikkaan? Ja mikä se paikallinen ulottuvuus edes voisi olla, kun - taas kerran - puhutaan Afrikasta eikä jostain tietystä paikasta/maasta.<br /><br />[Mä luen täällä taas kaikenlaista world music -kirjallisuutta työn puolesta, niin on pinnalla tämmöiset pohdinnat...]Elinahttps://www.blogger.com/profile/04621812106926958080noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5905763188407403425.post-82820477613802710582012-12-20T13:20:10.603+02:002012-12-20T13:20:10.603+02:00Jaaha, ärsytys täälläkin, tää blogisysteemi kadott...Jaaha, ärsytys täälläkin, tää blogisysteemi kadotti mun vastauksen, kun painoin "julkaise", eikä suostunut mihinkään yhteistyöhön sen jälkeenkään.<br /><br />Piti sanoa että artisteilta ei ole kysytty mitään, mutta blogissa lukee, että "if you are an artist/etc and wish for me to remove your music, email me. " - yleinen tapa "suojata selusta" tällaisilla blogeilla.<br /><br />Tietenkin artistit voivat saada huomiota länsimaissa blogin ansiosta, mutta onko siitä hyötyä? Shimkovitz on toki kiertänyt esiintymässä Bolan, yhden virallisesti julkaisemistaan artisteistaan, kanssa, mutta on vaikea kuvitella, miten blogissa julkaistu artisti voisi hyödyntää suosiotaan, jos edes saa tietää siitä. tuhojuhohttps://www.blogger.com/profile/01779293071386190676noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5905763188407403425.post-18811160967299922542012-12-18T12:22:15.236+02:002012-12-18T12:22:15.236+02:00[Ja miksi hitossa tää näyttää ton ikivanhan kuvan,...[Ja miksi hitossa tää näyttää ton ikivanhan kuvan, kun Google-profiilissa on ollut jo vaikka kuinka kauan ihan muita kuvia? Ärsytys.]Elinahttps://www.blogger.com/profile/04621812106926958080noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5905763188407403425.post-71819445878974186262012-12-18T12:21:03.094+02:002012-12-18T12:21:03.094+02:00Mä nyt koen vähän velvollisuudeksi kommentoida, va...Mä nyt koen vähän velvollisuudeksi kommentoida, vaikkei mulla mitään kovin järkevää tähän ole sanoa. Jotenkin vaan toivoisin keskustelua tästä. En ole kovinkaan paljon tätä Awesome Tapesiä seurannut, mutta onhan se tietysti tavallaan väärin, että Shimkovitz kerää mainetta ja kunniaa, tekee itselleen uraa, näiden afrikkalaisten ansioilla. Mutta toisaalta, voisi kai olla ajateltavissa suurin piirtein vastaava blogi, jossa dj:nä toimiva tyyppi jakaisi vaikka YouTubeen ladattua matskua eteenpäin, taustoittaisi jne. Se kai olisi ok? Joten erikoista on näissä oikeastaan se, että blogin pitäjä itse laittaa toisten tuottamaa matskua jakoon nettiin, joka kai noin periaatteessa on laitonta. Mutta sitten taas luulisi nettijakelun sinänsä olevan kuitenkin enemmän etu kuin haitta kyseisen musan tekijöille, joten ongelmaksi jäänee lähinnä se, että tekijöiltä olisi pitänyt kysyä... Onko tietoa, kuinka suuressa määrin Shimkovitz on pyrkinyt tavoittamaan tekijöitä?Elinahttps://www.blogger.com/profile/04621812106926958080noreply@blogger.com